Torremegia => Merida 15.9km - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Fred Meijer - WaarBenJij.nu Torremegia => Merida 15.9km - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Fred Meijer - WaarBenJij.nu

Torremegia => Merida 15.9km

Blijf op de hoogte en volg Fred

14 Mei 2016 | Spanje, Mérida

Het kasteel waar we slapen is mooi gerestaureerd. Beetje authentiek en mooie kamers. Alleen in de nacht was het er steenkoud. Dat heb je met oude gebouwen denk je dan. Maar iemand heeft het raam in de nacht geopend omdat het hem anders te donker was. Het blijkt onze Duitse vriend te zijn. Nadat het raam gesloten wordt, wordt het ook weer warmer in de zaal. Het ontbijt kent een gevecht met het koffiezetapparaat. Maar na een paar maal proberen heeft toch iedereen koffie. We verlaten het dorp en worden door de dorpsoudsten, gezeten op het leugenbankje, naar de juiste weg geleid. Een andere keuze is er niet en ook geen discussie. O ja, en links lopen krijgen we te horen. De nationale weg loopt parallel aan de camino. We lopen erop verder want de camino is nog veel te nat om erover te lopen. Als we een paar kilometers gelopen hebben cirkelen ooievaars, koereigers en een familie roofvogels boven onze hoofden. Het is een machtig schouwspel, je ziet dat de roofvogels niet op jacht zijn maar juist hun jongen beschermen. Het camino pad verwijdert zich van de hoofdweg. Wij volgen de oude Romeinse camino van zand, keien, kleverige modder en plassen. Het tempo gaat ermee omlaag en moeten regelmatig de zolen van de modder ontdoen. Bergop is dit erg zwaar. Boven gekomen, zien we in de verte, Merida liggen, een oude vestigingsstad die op de Unesco erfgoed lijst staat. In deze omgeving zijn vele oude aquaducten bruggen en vestigingswallen in goede staat behouden. Onze albergue is een oude watermolen,kan 26 mensen herbergen. Soberheid wordt hier met grote letters geschreven. Iedere vorm van luxe is hier onbekend. De kosten voor een overnachting zijn er ook naar. Merida is een middelgrote stad maar heel gezellig. Dit weekend is hier de Eerste Heilige Communie en we komen net langs de kerk waar ze allen naar buiten komen. Een groot bruisend feest en kinderen in volle pracht. Het feest wordt gevierd op terrassen van het grote plein voor de kerk. Leuk omdat op z'n Spaans mee te maken. Heel anders dan in Nederland.